Bel ons: 00800 00123456

Deel 6 | Het ontstaan van gratis servicenummers

Geschiedenis van Telecommunicatie
1. Deel 1 | De geschiedenis van telecommunicatie: uitvinding van de telefoon
2. Deel 2 | De opmars van telefonie
3. Deel 3 | Trans-Atlantisch telefoonverkeer
4. Deel 4 | Netnummers en de eerste mobiele telefoon
5. Deel 5 | De eerste mobiele telefoon
6. Deel 6 | Het ontstaan van gratis servicenummers
7. Deel 7 | Opkomst van digitale telefonie
8. Deel 8 | De toekomst van telecommunicatie

In deze reeks artikelen wordt de geschiedenis van de telecommunicatie behandeld.

Onze vorige twee artikelen van deze serie gingen over de uitvinding en de ontwikkeling van telecom apparatuur, zoals de ‘mobiele’ autotelefoon en de eerste echte mobiele telefoon. Parallel aan deze uitvindingen waren er in de telecom industrie ook andere ontwikkelingen gaande. Dit artikel gaat over het ontstaan en de opkomst van gratis servicenummers.

De voorlopers: Zenith nummers en ‘de gratis telefoondienst’

"AT&T

AT&T introduceerde gratis servicenummers op de Amerikaanse markt in de jaren ’60, maar het was al eerder mogelijk om gratis telefoongesprekken te voeren. Tijdens de jaren ’50 waren er zogeheten ‘Zenith’ nummers in Amerika en Canada. Om zo’n nummer te kunnen bellen moest je eerst naar je provider bellen en die verbond je dan door naar het corresponderende Zenith nummer dat in een speciaal telefoonboek voor Zenith nummers stond. De kosten voor zo’n gesprek werden betaald door de houder van het nummer. Een advertentie in “The Spokesman Review” van 1959 legt het belang van Zenith nummers uit.

In Engeland was er een vergelijkbare service beschikbaar, Freephone Service genoemd. Vertaald naar het Nederlands gratis telefoondienst. In de Duitstalige landen werd deze service R-Gespräche genoemd.

De eerste gratis servicenummers

In 1967 introduceerde AT&T InWATS, de Inward Wide Area Telephone Service, in de Verenigde Staten. Met dit systeem was het mogelijk gratis telefoongesprekken te voeren zonder tussenkomst van een serviceprovider. Hiermee ontstond het geautomatiseerde gratis servicenummer. In het begin was dit gratis servicenummer vrij prijzig, waardoor alleen bedrijven die veel telefoontjes ontvingen, zoals hotels of vluchthavens er gebruik van maakten. De verwachtingen van het systeem waren niet hoog maar toch verspreidden de gratis servicenummers zich snel over de Verenigde Staten. 25 jaar na de introductie van InWATS werd 40% van de lange-afstandstelefoongesprekken in het netwerk van AT&T gevoerd met de gratis servicenummers.

De gratis servicenummers werden al vanaf de jaren ’60 in de Verenigde Staten gebruikt, maar de introductie in Europa was pas veel later. In 1985 introduceerde Britisch Telecom Linkline. Dit was een gratis servicenummer systeem met 2 nieuwe prefix codes, namelijk 0345 en 0800. Voor gesprekken naar de 0345-nummers werd het lokale tarief betaald en de 0800-nummers waren helemaal gratis. Later werden deze nummers bekend als ‘lo-call’ en ‘freephone’ nummers.

In de jaren ’80 werden in de meesten Europese landen gratis 0800 nummers geïmplementeerd.

En nu….

Dankzij de verdere digitalisering zijn tegenwoordig nummers niet meer onlosmakelijk verbonden met een fysieke infrastructuur, zoals kabels en modems. Vroeger bleef een gratis servicenummer altijd bij dezelfde provider, maar door de digitalisering is het tegenwoordig mogelijk om een nummer te porteren naar een andere serviceprovider. Ook is de service die geleverd kan worden veel flexibeler geworden dankzij het huidige intelligente netwerk. Het routeren van een gratis servicenummer gebeurt tegenwoordig zonder rompslomp. Dat brengt dit verhaal tot onze dienstverlening: wij zijn gespecialiseerd  in (gratis) servicenummers.

In het volgende artikel zullen we meer vertellen over de digitalisering van telecommunicatie.

Als u vragen heeft, neem gerust contact met ons op of laat hieronder een reactie achter.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top