Integratie van bestaande telefoonnummers in Microsoft Teams biedt ook voordelen voor beheer en controle. Beheerders kunnen bijvoorbeeld internationale…
De gevaren van VoIP en digitale communicatie
Veel mensen lijken te denken dat telefonie via internet een nieuwe ontwikkeling is, terwijl het feitelijk al jaren bestaat in diverse vormen. Sterker nog, de kans bestaat dat je reeds gebruik maakt van VoIP (Voice over Internet Protocol) zonder het te beseffen.
VoIP versus PSTN
Maar hoe werkt VoIP nu precies? Laten we het vergelijken met traditionele telefonie. Wanneer je een telefoongesprek voert via het Public Switched Telephone Network (PSTN) maak je gebruik van wat circuitgeschakelde telefonie wordt genoemd. Dit systeem zet een verbinding op tussen twee punten voor de duur van het gesprek. Verliep dit vroeger via koperen kabels die een analoog signaal verplaatsten, inmiddels zijn de verbindingen reeds decennialang digitaal. Data wordt via glasvezel verplaatst, tegenwoordig zijn het geen punt-tot-punt verbindingen meer maar vindt het transport van spraak plaats via internet. Gebaseerd op IP-technologiën wordt spraak in pakketjes opgeknipt aan verzendzijde en middels het VoIP-protocol verstuurd naar ontvangerszijde, waar de pakketjes weer tot een boodschap worden samengevoegd.
De voordelen van VoIP zijn talrijk en onbetwistbaar. Het is flexibel, goedkoper en de capaciteit is vrijwel onbeperkt. Een grondige analyse van de voors en tegens van VoIP vs. traditionele telefonie is online zo gevonden – lees deze vergelijking bijvoorbeeld, of kijk eens naar deze SlideShare presentatie. Steeds meer bedrijven stappen over naar telefonie via IP.
Dit betekent dat we in toenemende mate afhankelijk worden van data-omgevingen, maar ook moeten vertrouwen op de continuïteit in stroomvoorziening. Op zich niet spannend, maar het zorgt wel voor een toenemende kwetsbaarheid, kijk maar naar het Internet of Things. Want wat te doen bij stroomuitval? Laten we de cijfers er eens bij pakken: reguliere telefoondiensten werken in zo goed als 100% van de contactpogingen, wat betekent dat slechts 1 op 1000 telefoontjes niet wordt verbonden. Vergelijk dit met VoIP diensten, waar gemiddeld 31 op 1000 gesprekken faalt.
Dat lijkt zo slecht nog niet. Maar ieder telefoontje kan cruciaal zijn. Er zijn situaties waar een uitval van telefoonlijnen desastreuze gevolgen kan hebben, met name in situaties waar snelle actie en response belangrijk zijn;
- Noodsituaties; bij mensen thuis (kinderen in nood, huiselijk geweld) en spoedlijnen van politie, brandweer en ambulance die altijd gebeld moeten kunnen worden, maar ook in geval van rampen en calamiteiten moet er gebeld kunnen worden voor acute hulp.
- Hulpvragen; zoals bijvoorbeeld zorgvragen in de verpleging, assistentie bij pech onderweg en niemand voor hulp kunnen bereiken omdat de telefoon het niet doet.
Al met al ligt het voor de hand dat sommige bedrijven ervoor kiezen een conventionele telefoonlijn aan te houden voor noodgevallen of terugval (fallback). Een traditionele lijn is in principe niet gebonden aan een elektrisch systeem wat betekent dat het nog steeds dienst doen bij stroomuitval of wanneer de internetverbinding wegvalt. Dat maakt het vooral een goede strategie voor organisaties die ten allen tijde een buitenlijn dienen te hebben. Wanneer je als eindgebruiker de keuze hebt is het aan te raden er goed over na te denken alvorens je volledig afstapt van traditionele telefonie. En dan hebben we het nog niet eens gehad over problemen met betrekking tot beveiliging.
We willen niet beweren dat VoIP een slechte ontwikkeling is, integendeel: we moedigen het gebruik van dergelijke datasystemen zelfs aan. Echter adviseren we altijd om over de gevaren van VoIP goed na te denken en voor noodsituaties altijd een traditionele telefoonlijn bereikbaar te hebben.