Integratie van bestaande telefoonnummers in Microsoft Teams biedt ook voordelen voor beheer en controle. Beheerders kunnen bijvoorbeeld internationale…
Softphone
Het gemak van zakelijk bellen met een Softphone, simpel uitgelegd
Bellen en gebeld worden met een (inter)nationaal VoIP-nummer.
Naast het bellen via uw mobiele abonnement kunt u ook inkomende en uitgaande gesprekken voeren via een app op uw smartphone. Dit is vooral handig voor zakelijke gesprekken. Via een zogenoemde softphone kunt u elk zakelijk vast telefoonnummer op uw smartphone configureren en heeft u voor gebruik daarvan alleen maar een internetverbinding nodig. Maar hoe werkt dit nou precies?
Stap 1: VoIP-nummer
Vaker thuiswerken betekent ook dat er buiten de kantoorlocatie inkomende en uitgaande zakelijke telefoongesprekken gevoerd moeten kunnen worden, bij voorkeur op ieders’ eigen smartphone. Hiervoor moet het bedrijf beschikken over Voice-over IP telefoonnummers (VoIP), zogenaamde virtuele vaste telefoonnummers. Deze hebben sowieso veel slimme voordelen die duidelijk in deze animatie worden uitgelegd.
Stap 2: Softphone App installeren
Op de mobiele telefoon van medewerkers installeert u vervolgens een softphone app. Deze handige telefonie-apps zijn voor zowel Android als IOS beschikbaar en zijn veelal gratis te downloaden. In de geïnstalleerde softphone app configureert u snel en gemakkelijk elk zakelijk (inter)nationale VoIP nummer*.
Grenzeloos bellen en gebeld worden
De softfone heeft niet meer nodig dan een mobiele internetverbinding, of een lokale Wifi-connectie, om online te zijn. Ongeacht uw locatie, kunt u nu met de softphone zonder beperkingenzakelijk (inter)nationaal uitbellen en ziet de ontvanger uw zakelijke vaste telefoonnummer in het display getoond. Op elk (buitenlands) VoIP telefoonnummer bent u ook bereikbaar voor uw buitenlandse relaties en neemt u als het ware uw zakelijke telefoonnummers overal met uw smartphone mee. Zo bent en blijft u dus altijd en overal telefonisch bereikbaar.
Hoe zit het met de kosten?
Bij het gebruik van service nummers heeft u te maken met kosten voor uitgaande gesprekken en soms met kosten voor inkomende gesprekken (als u ‘Toll Free’ bellen aan klanten aanbiedt) en doorschakelkosten (als u landsgrenzen overschrijdt). Het doorverbinden van alle inkomende oproepen naar de softphone is gratis vanuit nationale netwerken waar uw werkgever een VoIP nummer heeft. Er zijn echter wel doorschakelkosten als u de grens over gaat.
- Voorbeeld ‘nationaal gebeld worden’: u heeft een VoIP nummer in Londen, dan is het doorschakelen van alle inkomende telefoongesprekken binnen het Verenigd Koninkrijk naar uw smartphone gratis voor uw werkgever, op elke locatie waar u zich dan ook bevindt.
- Voorbeeld ‘internationaal gebeld worden’: u heeft een VoIP nummer in Berlijn waarop u oproepen vanuit het buitenland krijgt, dan worden de doorschakelkosten daarvoor wel in rekening gebracht.
- Voorbeeld ‘uitgaande gesprekken’: Deze oproepen worden berekend op basis van de bestemming waar u naartoe belt en of u naar een vast of mobiel nummer belt. Tarieven kunnen behoorlijk uiteen lopen, dus vergelijk dit goed als u een nieuw virtueel nummer aanschaft.
Tot slot een tip!
Het is voor internationaal opererende organisaties financieel aantrekkelijk om in alle landen waarmee relaties worden onderhouden aldaar een vast telefoonnummer actief te hebben. Het verbetert uw bereikbaarheid, verlaagt de kosten voor uw relaties, en geeft een lokale uitstraling die zorgt voor extra business.
Benieuwd naar wat er in uw situatie mogelijk is? TeleForwarding helpt u graag verder met uw (inter)nationale bereikbaarheid of wanneer u beter en/of flexibel bereikbaar wilt zijn.
* gratis versies van softphones koppelen meestal één VoIP nummer, in premium versies kunnen meer dan
één VoIP nummer gekoppeld worden.