{"id":6726,"date":"2017-01-17T14:30:21","date_gmt":"2017-01-17T13:30:21","guid":{"rendered":"https:\/\/www.teleforwarding.com\/?p=6726\/"},"modified":"2022-07-14T09:31:28","modified_gmt":"2022-07-14T07:31:28","slug":"de-gevaren-van-voip-en-digitale-communicatie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.teleforwarding.nl\/blog\/de-gevaren-van-voip-en-digitale-communicatie\/","title":{"rendered":"De gevaren van VoIP en digitale communicatie"},"content":{"rendered":"

\"De<\/p>\n

Veel mensen lijken te denken dat telefonie via internet een nieuwe ontwikkeling is, terwijl het feitelijk al jaren bestaat in diverse vormen. Sterker nog, de kans bestaat dat je reeds gebruik maakt van VoIP (Voice over Internet Protocol) zonder het te beseffen.<\/p>\n

VoIP versus PSTN<\/h2>\n

Maar hoe werkt VoIP nu precies? Laten we het vergelijken met traditionele telefonie. Wanneer je een telefoongesprek voert via het Public Switched Telephone Network (PSTN) maak je gebruik van wat circuitgeschakelde telefonie wordt genoemd. Dit systeem zet een verbinding op tussen twee punten voor de duur van het gesprek. Verliep dit vroeger via koperen kabels die een analoog signaal verplaatsten, inmiddels zijn de verbindingen reeds decennialang digitaal. Data wordt via glasvezel verplaatst, tegenwoordig zijn het geen punt-tot-punt verbindingen meer maar vindt het transport van spraak plaats via internet. Gebaseerd op IP-technologi\u00ebn wordt spraak in pakketjes opgeknipt aan verzendzijde en middels het VoIP-protocol verstuurd naar ontvangerszijde, waar de pakketjes weer tot een boodschap worden samengevoegd.<\/p>\n

De voordelen van VoIP zijn talrijk en onbetwistbaar. Het is flexibel, goedkoper en de capaciteit is vrijwel onbeperkt. Een grondige analyse van de voors en tegens van VoIP vs. traditionele telefonie is online zo gevonden \u2013 lees deze vergelijking<\/a> bijvoorbeeld, of kijk eens naar deze SlideShare presentatie<\/a>. Steeds meer bedrijven stappen over naar telefonie via IP.<\/p>\n

Dit betekent dat we in toenemende mate afhankelijk worden van data-omgevingen, maar ook moeten vertrouwen op de continu\u00efteit in stroomvoorziening. Op zich niet spannend, maar het zorgt wel voor een toenemende kwetsbaarheid, kijk maar naar het Internet of Things<\/a>. Want wat te doen bij stroomuitval? Laten we de cijfers er eens bij pakken: reguliere telefoondiensten werken in zo goed als 100% van de contactpogingen, wat betekent dat slechts 1 op 1000 telefoontjes niet wordt verbonden. Vergelijk dit met VoIP diensten, waar gemiddeld 31 op 1000 gesprekken faalt.<\/p>\n

Dat lijkt zo slecht nog niet. Maar ieder telefoontje kan cruciaal zijn. Er zijn situaties waar een uitval van telefoonlijnen desastreuze gevolgen kan hebben, met name in situaties waar snelle actie en response belangrijk zijn;<\/p>\n